En försmak av vinter

Under helgen som gick gjorde vintern ett första intåg i stora delar av landet och många var det som vaknade upp till ett vitt landskap. I den del av Stockholm där vi håller till var så inte fallet, men lördagen var grå, ruggig och kylslagen vilket gjorde att vi sköt vår planerade helgutflykt till söndagen. Även söndagen bjöd på låg temperatur och vind, men också sol, och längtar man som vi ut i naturen så får man göra det mesta av de lediga dagar man har att spela på.

Vi åkte söderut mot Gålö havsbad varifrån ett antal vandringsleder utgår. Väl framme möttes vi av betydligt fler bilar än vi räknat med, och även ett antal bostadsinredda vans, på parkeringen. Det visade sig att den ganska kraftiga vinden, vilken säkert hämmade många vandrare från att ge sig ut, tvärt om fungerade lockande för kitesurfare, och hela strandremsan och viken utanför var fulla av färgglada kitar med tillhörande entusiastiska och väl påklädda surfare. Rikard tittade lite längtansfullt på dem, medan jag mest tyckte att det såg läskigt kallt ut. Och om han nu ska ge sig på sporten är det bättre att vi åker tillbaka till Koh Phangan där risken för att förfrysa både fingrar, tår och näsa är betydligt mindre. Det blev snabbt kallt bara av att stå still och titta på dem och vi påbörjade istället vår vandring.

Enligt kartor och skyltar finns det alltså ett antal olika sträckningar man kan gå med utgångspunkt från parkeringsplatsen vid havsbadet. Vi bestämde oss för att Stora Gålöslingan passade oss. Den är enligt skyltarna 11,7 kilometer lång och följer strandkanten, runt udden och fortsätter längsmed vattnet inåt igen, innan den efter en liten sträckning längsmed en väg vänder in i skogen och så småningom tillbaka mot parkeringen och badet igen. Utöver den, finns det kortare varianter att välja på.

Även om vi har bra kläder var det initialt stundtals riktigt kallt i vinden. Men ska man se positivt på saken, och det ska man ju, så kan man säga att vi fick i oss väldigt mycket frisk luft med varje andetag. Och som vi behövde det! Förra veckan gjorde vi ju en stadsvandring med fokus på kultur och kom alltså inte ut i naturen, och veckan innan var Rikard hängig och jag gick själv till Nyckelviken i Nacka. Nog för att det är ett naturreservat och väldigt vackert när man väl är där, men det kommer inte i närheten av en riktig naturupplevelse. I och med att vi vistats så mycket på Öland i år har vi blivit bortskämda av att ha skog och vatten praktiskt taget precis utanför dörren. Vi saknar det mycket och behövde verkligen det här!

En bit in i vandringen, längst ut på udden, hittade vi lä högt över vattnet och stannade till och njöt av utsikten. Solen började titta fram, samtidigt som små snöflingor virvlade runt i luften och gav en försmak av vintern som ska komma. Mackor och kaffe intogs stående med inslag av blandade småhopp för att hålla värmen, och fikapausen avslutades med årets första saffransbulle. Ganska stelfrusna fortsatte vi sedan gå. När vi gick längs med södra kustremsan jobbade solen på och trängde undan molnen så pass att den till och med värmde lite. Så här års gäller det verkligen att passa på att njuta av både det dagsljus och den sol som letar sig fram. Och njöt gjorde vi!

Terrängen på Gålö är ordentligt kuperad och stigen består stundtals bara av klippor och rötter och ibland mer klättring än vandring. På sina ställen har trappor byggts för att man säkert ska kunna ta sig upp eller ner. Jag skulle inte säga att det är speciellt ansträngande, eller kräver att man har god kondition, men man behöver vara någorlunda säker på foten för att ta sig runt och att ta med barnvagn är definitivt inte att rekommendera. Den andra delen av vandringen, den som löper genom skogen, sammanfaller med Lilla Gålöslingan och är betydligt mer lättvandrad. Här nyttjas stigarna även för mountainbike och på vintern dras det upp skidspår. Vi längtar redan efter nästa naturupplevelse och vi kan definitivt rekommendera ett besök till Gålö. Här finns något för alla, oavsett vilket sätt att röra på sig som lockar.

Dela gärna vårt inlägg:

Föregående

FIRE – ett par kommentarer till SVTs reportage

Nästa

FIRE handlar om mer än pengar

2 kommentarer

1. Hea

Så härligt att ni kom ut trots vädret. Var hittar ni tips på trevliga vandringar i Stockholmstrakten? Jag rör mig mest i närområdet men börjar bli sugen på att packa in matsäck och make i bilen och ta oss någon annanstans.

• Hej Hea,
      Ja, det blev en riktigt bra dag! Vi tycker om både att utforska för oss nya platser och en plats under olika årstider. Både Rikard och jag har bott i Stockholm i ca 20 år och har genom olika sammanhang fått koll på en del bra utflyktsmål och områden att vandra i i närheten av stan. Och när fantasin tryter så googlar vi på vandringsleder och/eller naturreservat i Stockholmstrakten, eller var vi för tillfället befinner oss. Jag upplever att de flesta kommuner är duktiga på att informera om vilka vandringsleder som finns i deras område, samt på att tillhandahålla kartor med markerade spår på webben. Och för naturreservat finns oftast gott om information om vad man får och inte får göra, så som tälta till exempel. Ett annat tips är att titta på Friluftsfrämjandets webb. Det anordnar en hel det organiserade utflykter som man kan delta i, alternativt inspireras av och genomföra på egen hand. Så googla lite, packa matsäcken och ut och njut!