En spontanutflykt till Blekinge

Två av de bästa sakerna med vårt friare liv är att vi kan ta vara på vädret och vara mer spontana än tidigare.

Häromkvällen satt vi och pratade om lite utflykter som vi vill göra och helt plötsligt hade vi kommit fram till att vi skulle göra en utflykt till Blekinge dagen efter. Vi hann inte med att göra så mycket research men vi kollade upp lite information om några naturreservat som vi kunde vandra och tälta i.

Efter frukosten dagen efter bar det av. Vi körde E22 söderut och åkte in på lite olika ställen som såg mysiga ut. Vi åt en sen lunch i Karlshamn och provianterade lite för att sedan styra mot Almö som ligger utanför Karlskrona.

Almö är en ö i skärgården några minuter ifrån Karlskrona som är mer eller mindre täckt av ett naturreservat. Det finns 7 olika skyltade parkeringar som man kan nyttja och dessa har lite olika egenskaper. Några parkeringar tillåter husbilar och husvagnar medan andra föbjuder dessa fordon. Det fanns minst två parkeringar som erbjöd toalett. På Almö får man tälta maximalt två nätter.

Vi började med att utforska området runt den parkering som vi valde och det var väldigt vackert. Vi gick längs med vattnet för att sedan sätta oss längst ut på en udde för att njuta lite av stunden.

Efter en fika så var planen att ta en runda på en av vandringslederna. Tyvärr var markeringen ganska dålig och vi missade en avfart och kom av leden. Vi var på en liten väg och vi beslöt oss för att följa den istället för att vända om och hitta tillbaka till leden. Vägen gick förbi ett sommarstugeområde och till en närliggande ö som även den innehöll natureservat. Vi påbörjade en rundtur i detta naturreservat men vände efter ett tag då det var outhärdligt mycket mygg.

Väl tillbaka vid bilen lagade vi lite mat och reste vårt tält. Hälften av vår lilla familj såg fram mot en tältnatt i naturen medan den andra hälften bävade inför det. Vi tältade i en vik vid havet och det blåste ganska mycket så tältduken fladdrade en hel del och gjorde att det inte var alldeles lätt att sova. På plussidan gjorde blåsten att myggorna inte vågade sig ut ur skogen.

Vi vaknade tidigt, fixade lite frukost och packade ihop vårt lilla läger för att sedan åka vidare till Tromtö natureservat. På Tromtö, som är en halvö, finns det en uppmärkt vandringsled/motionsspår som är 5 km samt en omärkt stig som går längs vattnet. Vi började längs den uppmärkta stigen för att sedan gå ner till vattnet och fortsätta på den stigen och vi fick en härlig promenad i bokskog och längs vattnet.

När vi promenerat klart åkte vi in till Karlskrona och gick runt i staden. Karlskrona är ganska litet men det verkar vara en mysig liten stad. Efter stadsvandringen tog vi sikte på Öland men vi svängde spontant av vid Kristianopel på vägen.

Under 1600-talet var Kristianopel en stad med en stadsplan som följde moderna principer och det var nordens första renässansstad enligt Wikipedia. Staden uppfördes av Kristian den IV av Danmark för att försvara sig mot Sverige. Det finns bastioner och en ringmur (som man kan promenera på) som byggdes efter italienska förebilder. Idag är Kristianopel en ”småort” med en camping och en liten hamn där det finns ett cafe och restaurang. Många verkar besöka Kristianopel för den historiska aspekten men även för att titta på de gamla, små trähusen och alla de rosor som växer vid husväggar och i trädgårdarna.

Man kan stå ut med lite lite sömn då och då om det innebär att man kan uppleva härliga dagar i vacker natur. Det blir garanterat fler spontanutflykter framöver!

Dela gärna vårt inlägg:

Föregående

Den allra härligaste av försomrar…

Nästa

”Love people, use things. The opposite never works.”

6 Comments

1. Miss M

Nu har ni en ny läsare 🙂 Hittade er blogg genom att jag googlade på Chiang Mai och leva billigt där. Väldigt roligt med ett svenskt par som har kommit en bit på vägen dit jag tror vi är på väg. Så småningom. Kommer fortsätta läsa bloggen för att se hur det utvecklas, om ni går tillbaka till jobben, eller fortsätter resa utomlands. Har följt Go Curry Cracker och FIRECracker, men de kommer från USA och Canada, därför väldigt kul med svenska som gör samma resa..
    Lycka till, hoppas ni får en riktigt bra sommar.
    Mvh en Stockholmare som börjar tröttna på stadslivet och vill ha mer sol..

• Hej!

Kul att du har hittat hit. Ja det är många ifrån USA, Kanada och liknande som lever detta livet men det verkar inte vara så många svenskar ännu.

Vi har planer på att publicera ”vad det kostar att leva” när vi är på nya platser som kan intressera flera. Vi har funderingar på att spendera en del tid i Italien och Spanien i augusti och september innan vi troligen åker tillbaka till Asien

Ja, vi är tillbaka i Stockholm en sväng och vi har varit det förut och lyckligtvis känner vi båda ingen stor längtan tillbaka, åtminstone ännu.

• Miss M

Spännande:)
        Är väldigt modigt att sälja hus och allt.
        Fast var nog bästa tiden innan marknaden började gå ned.
        Ska bli kul och följa.
        Får inspiration innan man själv förhoppningsvis vågar ta steget.
        Med vänlig hälsning, M

2. Miss M

Ps, det är extra roligt och intressant med recensioner(bilder/filmer från hotell/condos/lägenheter, även när ni specificerade utgifter för Chiang Mai.
    Det får ni väldigt gärna fortsätta med. Oavsett var ni är/reser. Fantastiskt att man kan leva så billigt men ändå bra i Chiang Mai. Kambodja ska också vara billigt som jag förstått.

Mvh än en gång.

3. Kul! Blekinge är fint och spontant sällan fel. En annan pärla i Blekinge är Tjärö som är en finfin ö där det dessutom finns boende inomhus och restaurang om man så vill. Paddling är inte heller dumt i Blekinge, vi brukar paddla där då och då. Blir kul att följa bloggen.

• Hej Erik!

Tack för tipset, vi får besöka Tjärö vid tillfälle.

Jag gillar att paddla havskajak och jag har hört talas om att paddlingen i Bleking ska vara bra så det finns på ”att göra” listan

Har du några bra paddeltips? Bra turer eller uthyrningsställen?