Island Life

Vår frekvens av blogginlägg har minskat på senaste tiden och det finns flera olika anledningar till det. För det första så har vi begränsad tillgång till internet. Hotellets WiFi och internetanslutning är ganska sporadisk…. Sedan kan vi lägga till att mobildata funkar ibland, mixa detta med strömavbrott lite då och då…..Så är det att leva ö-liv.

En annan orsak är att vi sedan vi åkte ut på öarna mest hängt på olika stränder på förmiddagarna och försökt vara lite duktiga och studerat på eftermiddagarna. Hittills har vi besökt två olika stränder här på Koh Tao; Sairee Beach och Chalok Ban. Sairee Beach är troligtvis Koh Taos mest välkända och populäraste strand med härlig finkornig sand, trevliga restauranger och magiska solnedgångar. Chalok Ban är lite mindre och lite lugnare. Imorgon funderar vi på att prova Shark Bay som ska vara fin och innan vi lämnar ön på söndag tänkte vi hika upp till John Suwan viewpoint, en utsiktsplats som ligger vid Freedom Beach för att sedan hänga där men mer om det sedan.

Idag stod vår väckarklocka på 06:30, något som det var ju ett tag sedan, vi upplevde. Oftast sover vi tills vi vaknar, men idag skulle vi ut och dyka. Både jag och Anna sov dåligt inatt. Om det berodde på det där väckarklockan, om det var lite spänningar inför dykningen eftersom det har setts ett stim med valhajar runt Koh Tao den senaste tiden eller om det bara var för att det var drygt ett år sedan vi dök senast är svårt att säga. Troligtvis en kombo av allt. Upp kom vi i alla fall.

Vi hade bokat en förmiddagstur med Buddha View divers och samling var senast 07:15. När vi kom till Buddha View blev vi mottagna av en dansk DiveMaster och vår hyrutrustning var packad och vi behövde bara kontrollera den och hoppa upp på transporten som skulle ta oss till piren där båten väntade. Efter en dryg timme på båten så vi framme vid Chumphon Pinnacle, som ska vara en av de bättre dykplatserna runt Koh Tao och ett av de ställen där det är störst chans att få syn på något stort. Under färden plockade vi ihop vår utrustning och fick en briefing och sedan var det bara att hoppa vi.

Tyvärr fick vi inte bocka av valhaj från vår bucketlist idag heller…. Men dyket var bra med ca 25 meter sikt, en massa stora groupers, barracudas, triggerfish, lite nakensnäckor mm. Det var ganska många dykare på platsen, men vår guide gjorde ett bra jobb och vi undvek de flesta andra grupperna. En dykare i vår grupp började bli låg på luft efter typ 35 minuter, men vår guide gjorde tecken och en av DiveMaster eleverna att ta upp honom och vi fick fortsatta. Efter ytterligare ett tag fick vi släppa iväg fler luftslukande dykare. Vilken tur att vi hade med oss en massa Dive Master elever, för det gjorde att vi kunde få ett “fullt” dyk ;-).

Dyk nummer två gjorde vi på White Rock och det kommer vi nog inte att minnas länge, då det inte var något höjdardyk. Sikten var sämre, det var fler dykare i vattnet men det var fortfarande helt OK. Vi fick se “det vanliga” plus en massa små maskar som tydligen kallas Christmas Tree worms och som finns i flera olika färger, en massa små räkor som flyttade runt skal och en lång sjöorm, a banded sea snake. När vi nästan var klara och gjorde vårt safety stop på 5 meters djup var det en dykare i gruppen som kom lite för nära en Trigger fish. Trigger Fish försvarar sitt revir och kan attackera. Just nu är det tydligen parningssäsong och de är extra lättretliga. Nu kom denna mot den ganska oerfarna dykaren med ryggfenan utfälld (inget bra tecken), vår guide gick emellan, signalerade åt oss andra att dra oss undan för att sedan köra lite “tjurfäktning”, hålla triggerfishen på avstånd med hjälp av fenorna, tills den tröttnade och lät oss simma vidare och allt gick bra.

Har någon läsare dykt runt Koh Tao? Om ni har tips på bra dykplatser eller dykfirmor så skriv gärna i kommentarerna för vi överväger , så klart, att dyka igen.