Hyra motorcykel eller inte? Olika sätt att transportera sig på i Chiang Mai

Oavsett om man är här i Chiang Mai på en kortare semester eller under en längre period så vill man kunna transportera sig. Staden är relativt stor, och även om man ofta promenerar inom de populära stadsdelarna Gamla stan och Nimman, så är det för de flesta för långt att gå emellan dem. Och bor man som vi en bit utanför staden så är man absolut beroende av andra transportmedel än sina egna ben.

Motorcykel
Här i Thailand är det vanligaste sättet att transportera sig att köra scooter, ofta är de 125kubikare d.v.s. motorcykel och det är mycket billigt. Vi tror att Honda Wave är den absolut vanligaste, dem ser man precis överallt. I Chiang Mai är det faktiskt ganska vanligt med andra typer av MC och scootrar, vilket är mindre vanligt i andra delar. Jag blev först förvånad när vi såg en italiensk Vespa, men efter det har vi sett ganska många och t.o.m. en Vespa-mekaniker.

Det råder en del oklarhet kring vilken typ av körkort som man behöver för att köra
scooter/MC. Pratar man med uthyrare så hyr de ut till vem som helst. Många kör med sina europeiska körkort, andra med internationella körkort och en del som spenderar längre tid i Thailand skaffar ett thailändsk körkort. Polisen har, särskilt under högsäsong, en hel del trafikkontroller så man får räkna med att bli stoppad, särskilt som turist.

Enligt flera personer som vi har pratat med samt information som vi har samlat på internet så verkar det fungera ungefär såhär:

  • Europeiskt körkort – gäller inte. Om du har tur så kan du möta en snäll polis som släpper igenom dig. Vanligen får man böter på 400-500 baht (100-130sek). Du kan använda böteslappen som ”körkort” i fem dagar, d.v.s. du kan inte få nya böter under dessa dagar. Thailand har varit väldigt korrupt även om det håller på att förändra sig, men fortfarande försöker  folk muta polisen ibland.
  • Internationellt körkort – egentligen ska du ha körkort i Europa och sedan kan du ansöka om internationellt körkort. Du får ett internationellt körkort (mer info) med samma behörighet som du har i hemlandet så egentligen ska du ha MC behörighet. Det verkar tydligen inte vara så noga med det här. Vi har pratat med många som ”bara” har bilbehörighet i Europa och det har tydligen aldrig varit något problem, ”de tittar bara efter stämpeln”. Enligt en del information så verkar man bara få köra med internationellt körkort i 60 dagar, sedan gäller inte försäkringar mm så kolla upp det om du tänker nyttja detta.
  • Thailändskt MC körkort – inga problem, tar ca 2 dagar att fixa men kräver en del pappersarbete. Själva kunskapsdelen, som genomförs på engelska, är enkel men de använder ett konstigt, inte helt korrekt, språk med ”trippla negotationer” så det gäller att ha tungan rätt i munnen. Man tar körkortet tillsammans med thailändare, alltså inga speciella kurser för utlänningar. De visar en film som har undertexter på engelska, men en granne till oss sa att de var så liten text att det kunde man inte läsa. Västerlänningar får även en broschyr på engelska.

Det kostar mellan 1500-2500 baht/mån (ca 380-530sek) att hyra en enklare scooter. Mer kraftfulla MC kostar mer. Om man stannar en längre tid är det många som köper en scooter för ca 4000sek som de sedan säljer när de reser vidare.

Bil

Super Car parkeringen i Central Festival


Det finns bilar i alla storlekar att hyra men det är ganska dyrt. Det verkar dock finnas många som har gott om pengar här i Chiang Mai.  Vi ser fina och inte helt billiga bilar överallt. På parkeringen på köpcentret som ligger bredvid vår lägenhet finns det t.o.m. en specialparkering för ”Super Cars” och där står det ofta 1-3 Porschar, ibland någon Ferrari. I köpcentret finns det även en uppvisningshall för BMW.

Taxi
Det finns vanliga taxibilar i och runt Chiang Mai men de är inte så vanliga. Dock finns de lättillgängliga på flygplatsen och där får man fast pris för sin resa. Vi betalade 250 baht, ca 65-70 sek för att ta oss till vårt boende första dagen, utan att pruta för vi var trötta och ville bara komma fram. Det verkar finnas en del taxibilar vid större knutpunkter. Det går även att beställa via en app.

Uber/Grab
Både Uber och konkurrenten Grab finns i Chiang Mai sedan ett tag tillbaka. De finns några  olika varianter, och vi har åkt UberX och Grab Car, vilket är vanliga bilar. Vanligtvis kostar våra resor 60-100 baht (15-25sek) men de har ofta olika ”promotions” så att man får rabatter. Hittills har vi väldigt positiva erfarenheter, bilarna har varit fräscha och luftkonditionerade. Vi har exempelvis åkt i Mazda 2, Honda City, Isuzu Pickup och Toyota Fortuner (stor SUV).

Songthaew/Red Truck
En songthaew är en pickup med två soffor på ”flaket” och ett tak över. De åker runt överallt och plockar upp och släpper av folk. Om man åker inom Chiang Mai stad så kostar det 20-30 baht (5-8 sek) per person. Om man som vi bor lite utanför staden kan det hända att man får åka själva stora delar av sträckan och då brukar de vilja ha lite mer, oftast går det att pruta men vi räknar med ca 100 baht tillsammans(ca 25 sek). För att få tag på en songthaew vinkar man in den till vägrenen och säger vart man vill åka. Om det är i någorlunda den riktningen de är på väg så förhandlar man om ett pris och hoppar upp på flaket. Att dela resa med andra kan ses som gratis sightseeing då resan ofta inte går raka vägen till just din destination.

Tuk-Tuk
En tuk-tuk är en trehjulig motorcykel (?) där passagerarna sitter i en liten soffa bakom chauffören och det fungerar och kostar ungefär som en vanlig taxi. Fler än två ryms man inte.

Cykel
Bor man på hostel, guesthouse eller hotell så ingår det ibland tillgång till cyklar. Annars finns det ett ganska stort utbud av hyrcyklar, allt ifrån enklare som kostar 50baht (13 sek) per dag till kolfiberracers för betydligt mycket mer pengar än så.

Det finns även minst två olika cykeldelningstjänster, varav den vanligaste heter Mobike. Man laddar ner en app, fyller på med lite pengar och sedan kan man låsa upp en cykel med hjälp av en QR kod. Det finns hubbar och zoner där man ”bör” parkera cykeln men det verkar även vara OK att parkera på andra platser. Än har vi inte hunnit testa detta men planerar att göra det. Det finns även ett poängsystem och missköter man sig får man till slut inte låsa upp fler cyklar.

Trafiken i och runt Chiang Mai är ibland kaotisk om man jämför med Sverige och Europa men tydligen ingenting om man jämför med Vietnam har vi hört ;-). Vi ser folk som cyklar helt obekymrat på väldigt trafikerade gator och bilister och motorcyklister verkar hålla ut. De som träningscyklar är oftast ute tidigt på morgonen både p.g.a. trafik och värme.

Det är ganska vanligt med trafikolyckor som involverar turister och mc/scooter och det verkar vara så att det alltid är turisten som är skyldig till olyckan. Enligt en taxichaufför så är det också ganska vanligt att folk kör när de har druckit.

Förutom Uber och Grab nyttjar vi nästan bara den gratis shuttlebus som trafikerar Central Festival och de centrala delarna av Chiang Mai. Dessa bussar kör fyra olika rutter genom staden och de har sex avgångar per dag. Det är fantastiskt smidigt, och vi har åkt med dem både in till stan och tillbaka.  Songthaew och Tuk-Tuk blir oftast dyrare än Uber och Grab och dessutom så släpper de ofta ut stora moln av avgaser.

Till skillnad mot många andra som stannar här under en längre period har vi valt att inte hyra motorcykel, dels för att vi inte tänkte på att skaffa internationellt körkort och dels för att det är så smidigt och billigt att transportera sig på andra sätt. Dessutom känns det tryggare med tanke på den kaotiska trafiken 🙂 .

 

Dela gärna vårt inlägg:

Föregående

En promenad till himmelriket!

Nästa

30 grader i februari

5 kommentarer

  1. Inger Ljungqvist

    Intressant inlägg som vanligt. Vi är SÅÅÅÅ glada att ni inte tänker hyra MC, scooter eller bil. Inget vidare att träffa på thailändare som ” fått” sitt körkort på 2 dagar. Lägg gärna till att det med att cykla i trafiken inte heller är så bra. Ser ni någon med cykelhjälm-tror inte det.

    • Ja, tydligen så hjälper den som övervakar körkortsproven thailändare som har problem…. så typ alla klarar.

      Vi har ej hyrt scooter ännu och tycker att vi klarar oss bra men vi kanske tänker annorlunda på öarna där det ej finns Uber och trafiken är lugnare.

      Det är faktiskt förvånansvärt många som har cykelhjälm….men såklart inte alls lika vanligt som i Sverige (men det är det inte runt om i Europa heller)

  2. Peter

    Tack for en detaljerad redogorelse. Verkligen intressant hur billigt man kan leva och bo!

    • Tack! Ja, kollar du ”thrifty steve” på YouTube så testade han att leva på $300/mån här i CM.
      Nu verkar det rulla in lite pengar och arrangerar meetups osv.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén